Már közvetlenül weboldalakról is letölthetnek alkalmazásokat az iPhone-tulajdonosok

Ahogyan érvénybe lépett az Európai Unió digitális piacokat szabályozó törvénye, megnőtt a nyomás az Apple-ön, hogy lazítson az App Store szigorú szabályain. Az egyik ilyen változás, hogy kedd óta közvetlenül a fejlesztők weboldalairól is letölthetünk alkalmazásokat.

Az iPhone-hívők és az Android-rajongók végeláthatatlan vitáinak az egyik állandó eleme, hogy a Google nyitottabban állt és áll ahhoz, hogy hogyan telepíthetünk programokat a telefonjainkra. Miközben az Apple folyamatosan küzdött azért, hogy csak olyan alkalmazások fussanak a kütyüin, amelyeket megvizsgáltak és engedélyeztek, addig a Google eddig is lehetővé tette, hogy kerülőutakon szerezzünk be és telepítsünk appokat. Tim Cookék érvelése általában arról szólt, hogy így szeretnék garantálni a felhasználóik biztonságát. Azonban fontos megjegyezni, hogy a fejlesztők be kell, hogy szolgáltassák a bevételeik tizenöt-harminc százalékát, ha az appjukat az App Store-ban vagy a Play Áruházban terjesztik, ez pedig dollármilliárdokat hoz a két óriásnak. Emellett más, a programok témájával és működésével kapcsolatos szabályokat is előírnak, a pornó tilalmától a kártyás fizetések lebonyolításáig.

Európa közbeszólt

A digitális piacokról szóló jogszabály célja, hogy a kapuőröknek nevezett technológiai vállalatok ne tudjanak visszaélni a hatalmukkal, ezzel hátrányba hozva a potenciális versenytársaikat. Ennek részeként például az Apple nem teheti kötelezővé a legfontosabb szoftverei, így a böngészője használatát; biztosítania kell az üzenetküldő szolgáltatásai átjárhatóságát; lehetővé kell tennie az alkalmazásfejlesztők számára, hogy tisztességes feltételek mellett hozzáférjenek a telefonok olyan funkcióihoz, mint a mobilfizetéshez használt chip; valamint lazítania kell az alkalmazások terjesztésével kapcsolatos szabályokon.

Ennek szellemében keddtől kezdve az App Store-t kikerülve, közvetlenül a fejlesztők weboldalairól is letölthetünk alkalmazásokat – számolt be a TechCrunch. Vagyis ha egy cég elkészítette az új játékát vagy munkahelyi alkalmazását, el tud indítani egy kampányt, hogy népszerűsítse azt, ám a leendő vásárlóit nem kell az App Store-ba terelnie. Ez igen nagy engedménynek tűnik az Apple-től, ugyanakkor a partnerei nem feltétlenül boldogak a változások pontos módjától. Kezdésként maga a letöltési folyamat mintha szándékosan meg lenne nehezítve, a telefon többször visszakérdez, hogy biztosan vállaljuk-e a kockázatát az App Store-on kívüli alkalmazás-letöltésnek. Emellett az így terjesztett programokat az Apple ugyanúgy ellenőrzi, és egymillió felhasználó után beszed letöltésenként ötven eurócentet; kiköti, hogy a partnernek jó kell, hogy legyen a megítélése a partnerprogramjukban; elvárja a gyors választ a hatóságok és a felhasználók esetleges panaszaira, megkereséseire.

Mindez talán csökkenti a visszaélések lehetséges számát, de az első ilyen letöltésekkor, ahogyan az alternatív piacterek próbálgatásakor is, érdemes figyelmesnek lenni. És persze mindez még változhat, hiszen az EU már most vizsgálja, hogy az Apple okos lányként való működése, amikor enged is, meg nem is az új törvénynek, valójában a felhasználóit vagy a saját üzleti érdekeit szolgálja.

Forrás: raketa.hu

Kép forrása: zdnet.com